S01E04 Blog Bas Schreuder

Gepubliceerd op 1 mei 2022 om 10:58

Twee jongens van 16 jaar, die elkaar al vaag kenden kwamen elkaar tegen bij het LCKV-jeugdkamp. Ze kenden elkaar niet echt en hadden niet perse een hoge pet van elkaar op. Een van de twee, Bjorn de Jong, had vooraf wat onderzoek gedaan op Hyves naar ‘de concurrentie’. Bas Schreuder kreeg een grote, dikke en vooral rode streep onder zijn naam. Bjorn was bang dat hij echt zo’n mannetje was uit de Incasa. Al snel bleek dat ze eigenlijk meer gemeen hadden dan verwacht. Doordat ze allebei vaak het voortouw namen in het regelen van cadeautjes voor vrienden of feestjes, ontstond er echt een klik tussen die twee.

Dit is hoe er tussen deze twee 16-jarige jongens een vriendschap ontstond, die vol met goeie ideeën zaten. 10 jaar later, mag heel Leiden meegenieten van hun cadeautjes voor de stad en de feestjes die ze organiseren als het illustere gezelschap achter het creatieve evenementen bureau: De Collectie. Maar wat ging daaraan vooraf? We nemen jullie vandaag mee in het verhaal van Bas Schreuder en zijn compagnon Bjorn de Jong.

Het ontstaan

Daar zaten ze dan aan een lange grote tafel bij het communicatiebureau waar Bjorn voorheen werkte. Zijn voormalige baas zat voor hen. Ze hadden daar een gesprek over de video dat het bedrijf gebruikte voor het verkopen van hun producten. Bjorn had gezegd; dit kunnen wij wel beter! In het gesprek kwam al snel de vraag “maar hoe heet jullie bedrijf?” De mannen hadden er nog niet zo serieus over nagedacht. Dat was het moment dat Bas en Bjorn de vraag aan elkaar stelde “Gaan wij, gewoon twee gasten die ervan houden om creatief te denken en bezig te zijn, hier iets serieus van maken?” Vanaf dat moment waren de twee vrienden ineens ook ondernemers.

De Collectie 

De Collectie bestaat nu al ongeveer 10 jaar. Het begon allemaal bij onschuldige projecten zoals; video’s, bedrijfvideo’s en ‘after movies’. Nadat ze dit een jaar gedaan hebben, begonnen ze zich af te vragen: “Willen we niet meer dan dat?” In hun tijd op de middelbare school hadden ze ook al kleine evenementen georganiseerd. Na die tijd hebben ze hier eigenlijk niks meer mee gedaan. Ook ging het binnenhalen van video-opdrachten een stuk makkelijker dan het binnenhalen van evenementen, want mensen willen toch zien wat je hebt gemaakt. Ook al hadden ze zelf nog geen super idee over hoe ze dat konden aanpakken. Bas en Bjorn deden eigenlijk ook maar wat zij zelf goed vonden.

Uiteindelijk hebben ze de keuze gemaakt om wat te gaan doen met evenementen, omdat ze bomvol zaten met creativiteit. Voor hun eerste evenement samen, hadden ze samen met Bo Artist en Sander Lares een bakfiets gekocht. Deze noemde ze ook wel de picknickbakfiets.  Deze hadden ze zo omgebouwd dat je er van alles van kon maken. Een sushibar, een popcornstand, een ijssalon, noem het allemaal maar op. Met de picknickbakfiets zouden ze door de Leidse parkjes heen gaan fietsen om er dan een pop-up evenement van te maken. Een mooie manier om naamsbekendheid mee te creëren.

Uiteindelijk heeft deze bakfiets in geen parkje te staan omdat op dat moment de foodtruck trend op kwam. Ze werden namelijk als foodtruck gezien en werden toen veel gevraagd om op evenementen te staan. Door de ervaring die ze met de picknickbakfiets hebben opgedaan tijdens al deze evenementen, rolde daar al gauw verschillende opdrachten uit waarmee ze aan de slag konden gaan.

En vanaf dat moment werd De Collectie een echt evenementenbureau. Hoe Bas het zelf omschrijft is: “De Collectie is geen standaard evenementenbureau. Wat wij doen is het bedenken en uitvoeren van op maat gemaakte evenementen en concepten. Een evenement is ook voor ons pas geslaagd als iedere bezoeker een andere beleving heeft gehad.”

Wat zijn de Snode Plannen voor De Collectie?

De mannen hebben de ambitie om te groeien. Om te beginnen hebben Bas en Bjorn daarom een coach ingeschakeld. Om hun te helpen welke strategische stappen ze nu kunnen zetten. Een van deze stappen is het aannemen van werknemers. Zodat ze meer uit handen kunnen gegeven en zichzelf ook weer op de kleinere projecten kunnen richten. Iets waar ze al lang geen tijd meer voor hebben. Andere Snode Plannen hebben te maken met ‘De Buurt’. Bas en Bjorn willen meerdere locaties voor De Buurt creëren, zodat het niet altijd op dezelfde plek is. 

Ben je nou nieuwsgierig geworden naar wat De Collectie allemaal nog meer heeft gedaan?

Check hier om de podcast op ons YouTube kanaal of luister het via iTunes of Spotify!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.